25 juli 2024 – Een kapot telefoonscherm, een spannende vraag en een leerzaam moment
Meestal zijn het de meest simpele gebeurtenissen die ontzettend veel inzicht geven. Een kapot telefoonscherm was de reden van de vraag: ‘Tannie, kan ik iets vragen?’ Iets vragen is voor onze jonge mensen erg ingewikkeld. Ze durven niet, weten niet hoe het moet, maar weten vooral het gevolg of de uitkomst niet.
Op haar vraag: ‘Tannie, kan ik iets vragen?’, merk ik dat ik me meer en meer bewust word dat het een grote stap is om iets te vragen. Daarom reageer ik: ‘Natuurlijk, je kunt alles vragen.’ ‘Ik heb mijn telefoon laten vallen en nu is het scherm helemaal kapot. Ik heb nu geen geld om deze te laten maken, kan tannie mij alstublieft helpen?’ De telefoon was nog maar twee weken oud. Ze had er lang voor gespaard!
Ik zei: ‘Kom, we kijken samen naar de schade en daarna zal ik het met oom Pieter bespreken.’ Dit is iets wat we altijd doen bij zaken waar geld een rol speelt. Het scherm was kapot, en de splinters van het glas prikten lelijk in onze vingers. Ik heb met haar afgesproken dat ik er dezelfde middag nog op terugkom.
Zulke momenten willen we graag als leermomenten aangrijpen. Ze zijn lastig, maar laten hen groeien. Ze doen ‘zeer’, want het kost hen geld, of ze lossen het bedrag nog lang af nadat het scherm al hersteld is.
Ik heb met haar besproken dat we de volgende dag het scherm zouden laten maken, en dat zij het bedrag bij ons kan lenen. Ze knikte, maar ik zag aan alles dat er meer achter zat. Het scherm was vervelend, maar niet de echte oorzaak van haar verdriet.
Nadat iedereen thee had gedronken, heb ik haar apart genomen, muesli repen meegenomen en ben met haar aan tafel gaan zitten.
Haar de vraag gesteld: ‘Wat maakt dat dit je zo raakt, het is niet alleen het scherm van je telefoon dat je aan het huilen maakt.’
Tranen stroomden, er werden geen woorden gesproken. Een tijdlang hoorde ik alleen de wind en een aanhoudend gesnik.
groei #durftevragen #vertrouwenleren #jongeren #verdriet
WORDT VERVOLGD!